3 tipy, jak uspořádat třídu, aby vyhovovala potřebám dětí

Konzultace uspořádání a výběru nábytku je důležitou součástí supervize dětských skupin. Ve Vše pro dětské skupiny to má na starosti Michaela Topinková (dříve Nesměráková), která má v prostředí předškolní péče více než dvacetiletou praxi. Častým problémem je nevhodně rozestavěný nábytek. Rozmístění pomůcek a hraček způsobuje, že se děti často chaoticky pohybují po třídě, málo se koncentrují a ve vzdělávacích činnostech nejsou aktivní.

Míša Topinková shrnula své zkušenosti do několika praktických tipů, jak třídu uspořádat, aby co nejvíce vyhovovala potřebám dětí a co nejefektivněji zajistila podmínky pro jejich všestranný rozvoj.

Rozčlenění nábytku

Třída by měla být rozčleněná nábytkem do menších koutků. Velký otevřený prostor děti přirozeně vybízí k pohybové aktivitě, děti mají tendenci se shlukovat uprostřed třídy a vznikají tak častěji konfliktní situace.

Interiér dětské skupiny Little Heroes

Místo pro aktivní pohyb

Ve třídě by neměl chybět koutek pro aktivní pohybové činnosti (např. houpací prkno, schody, nášlapné kameny nebo pohybové bloky). Živější děti a obzvláště ty, které jsou v chůzi začátečníci, potřebují mít možnost se pohybovat, aby se následně mohly dobře koncentrovat. Stejně tak by ve třídě neměl chybět relaxační koutek, aby si unavené nebo citlivější děti mohly v ústraní odpočinout od všech podnětů, které je obklopují.

Čtecí koutek dětské skupiny Little Heroes

Tématické poličky a skříňky

Hračky a pomůcky by měly být roztříděné do tématických poliček nebo skříněk. Stavebnice a pomůcky k volné hře a kreativní materiál by měl být oddělený od edukativních pomůcek a činností určených ke koncentraci.

Little Heroes na Praze 5

 


 

Pokud otevíráte novou dětskou skupinu nebo byste rádi prostor vaší třídy reorganizovali, neváhejte si objednat osobní supervizi. Společně váš prostor projdeme, najdeme krizová nebo chybějící mista a navrhnu vám řešení, které bude lépe vyhovovat potřebám dětí a zajistí vám plynulý chod vašeho vzdělávacího zařízení.

„Míša Topinková byla v naší dětské skupině na dvou supervizích. Chtěli jsme znát názor nestranného pozorovatele na naši práci – hlavně vybavení prostor a přístup pečujících osob k dětem. Během prvního dopoledne, které s námi paní Nesměráková strávila, tiše pozorovala naši práci. Po ukončení pozorování nám ihned dala zpětnou vazbu, co by se dalo lehce pozměnit tak, aby nám práce s dětmi šla lépe. Povšimla si, že bychom mohli zapracovat na prostorovém uspořádání naší dětské skupiny. Během druhého setkání jsme dle jejích rad přestavěli nábytek a jako zázrakem se vyřešil náš problém s pobíháním dětí po herně. Všechny aktivity na sebe smysluplně navazují a práce s dětmi je teď mnohem klidnější. Už nyní plánujeme další setkání, které se bude týkat pomůcek pro děti.

Návštěvu Míši ve vašich zařízeních velmi doporučuji. Díky jejím radám nám celý den s dětmi krásně plyne. Její pohled nestranného pozorovatele a její tipy vám jistě otevřou oči.“

Ing. Ivana Varbanovová – ředitelka Jesle Little Heroes

 

Autor článku: Mgr. Michaela Topinková (dříve Nesměráková)